הצג תיאור הסתר תיאור לינק לאתר (היכן שאפשר למצוא גם את ה pdf לשיעורים)
https://ko-fi.com/orelzion
________________________
המשכנו השבוע בפרק רביעי משמונה פרקים של הרמב״ם, בפעם הקודמת דיברנו על הקריטריון של הרמב״ם לנפש בריאה - היא הנפש המאוזנת.
הזכרנו גם שהמידות הן המשפיעות על המעשים, כלומר אדם שיש לו מידת קמצנות בנפש יהיה קמצן במעשיו, אדם שיש לו תכונה של נדיבות יהיה נדיב גם במעשה, ולכן אמר הרמב״ם עלינו לתקן את המידות שלנו, כדי שהמעשים שלנו יותקנו.
_____________________________
ועכשיו הרמב״ם מדבר על איך בעצם עושים את זה, איך אפשר לתקן את המידות.
ופה טוען הרמב״ם שהדרך היחידה לשנות את המידות היא על ידי המעשים :)
כלומר הנפש היא ההרגלים שלנו, אם אנחנו מתרגלים למעשים טובים, בריאים ומאוזנים, אז זו תהיה הנטייה הדיפולטיבית שלנו.
______________________________
דיברנו על חולשת כח הרצון, על כך שהרצון הוא כמו שריר, ככל שמשתמשים בו יותר או מתעייף.
לא כדאי שנקבל הרבה החלטות בחיים, עדיף לנו לנסות ולקנות הרגלים טובים.
ואיך קונים הרגלים טובים? אז דיברנו על הספר הרגליים אטומיים של ג׳יימס קליר, והזכרנו את ארבעת העקרונות שלו.
- הפוך את זה לברור
- הפוך את זה למושך
- הפוך את זה לקל
- הפוך את זה מספק
הרחבנו על העקרונות האלו והראינו איך על ידי סיגול הרגלים בריאים אפשר לשפר משמעותית את סדר היום שלנו ואת מידות הנפש.
_______________________
ואז ראינו את השיטה של הרמב״ם (ואריסטו ואל פאראבי) לתיקון מידות הנפש, שבקצרה אפשר לקרוא לה shock therapy, כפי המקובל ברפואה של אז, כשיש לאדם חום גבוה אז שמים אותו באמבטיית קרח, כדי להחזיר אותו לאיזון.
באותו אופן אם אדם הוא קמצן כרוני, אז כדי להפוך אותו לנדיב, גורמים לו לחזור על פעולות של בזבוז פעם אחר פעם, עד שהוא הופך להיות כמעט בזבזן, ואז מרגילים אותו חזרה אל הנדיבות שהיא המידה האמצעית.
אבל אומר הרמב״ם, אם זה הפוך, כלומר אם יש לנו אדם בזבזן, אז מרגילים אותו להתקמצן. אבל לא צריכים לעשות את זה כל כך הרבה פעמים כמו במקרה ההפוך, כי הנדיבות היא קרובה יותר את הבזבזנות מאשר אל הקמצנות.
_____________________
אחד הדברים החשובים שאנחנו לומדים מהשיטה הזו, היא שהמידה הממוצעת היא לא בהכרח האמצעית.
אם למשל קמצנות היא נקודת האפס ובזבזנות היא נקודת המאה, המידה הממוצעת הלא היא הנדיבות, לא נמצאת ב50, אלא יותר ב80 נניח.
וזו נקודה מאוד חשובה שהרמב״ם מכנה אותה ״סוד הרפואה״, להבין איך לקבוע איפה נמצאת המידה האמצעית - זו עבודה גדולה בפני עצמה.
_____________________
כמו תמיד נשמח לתגובות ושיתופים, תודה רבה.