פרק 25 / תמרה אפרת / איך להצליח כלכלית ולהרוויח מאמנות
25/03/2023
00:38:09
אומנים ויוצרים תמיד סיקרנו אותי, מעבר ליצירתיות השופעת ולתוצרים המרגשים, השתוקקתי להבין כיצד הם מצליחים להכנס לבועת היצירה ולברוא שם עולם חדש משלהם מנותק מהבחוץ וממה שקורה. אני שרגישה כל כך "לבחוץ" הזה ועוסקת באובססיביות בהבנת תהליכים, סיטואציות מורכבות ותופעות חיצוניות שונות, התקנאתי לא אחת ביכולת של אומנים ויוצרים להשתבלל לתוך בועה של עשיה שמתכתבת עם הלב שלהם. עם הסקרנות הזאת, ניגשתי לראיין את תמרה אפרת אומנית רב תחומית ומעצבת שעוסקת בקשר שבין אומנות לטכנולוגיה ועסוקה מאוד בימים אלו לקראת תערוכת יחיד שתתקיים בתל אביב מסוף מרץ ועד סוף אפריל 2023
על מה שוחחנו בפרק
איך זוכים במענקים כספיים שמסיעים לאומנים
איך מתארגנים לתערוכת יחיד ומה הם השלבים השונים בתהליך יצירת תערוכת יחיד
איך מתחילים להרוויח מאומנות
איך משווקים ארוע של תערוכה דרך נטוורקינג ואינסטגרם
https://www.ytl-tali.com/
https://www.tamaraefrat.com/
שאלון לקראת הראיון-
אני מעצבת רב תחומית ואמנית. יש לי סטודיו שפעיל כבר כמעט עשור. העבודות שלי עוסקות בקשר שבין מלאכות מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות. אני מרצה על עיצוב בשנקר ובויצו חיפה. בנוסף נותנת הרצאות ומייעצת לחברות וסטארטאפים בנושאי טקסטיל וטכנולוגיה. יש לי תואר ראשון בעיצוב אופנה משנקר ותואר שני בעיצוב וטכנולוגיה מבצלאל
גדלת בבית שבו ההורים מנהלים עסק משותף "אפרת קובלסקי אדריכלים"?" מסקרן אותי איך זה השפיעה עליך עובדה זו כילדה? ואיך זה השפיע ומשפיע על היותך בעלת עסק בעצמך
ההורים שלי הם לגמרי השראה בשבילי. הם בנו את העסק שלהם בשתי ידים, כל החיים שלהם זה העבודה והעסק, זה כולל את התחומי עניין שלהם, החברים שלהם, התחביבים שלהם. אפילו בתור ילדה גם הטיולי משפחה לחול היו לראות בניינים, או לתערוכות אמנות ואדריכלות. אני לגמרי מושפעת מזה, כל החיים שלי סובבים סביב העסק. כשיש עומס בסטודיו אני שם 24/7 גם בשישי, בשבת, אני מסוגלת להגיע ב5 בבוקר לסטודיו כי אני סקרנית לראות איך דברים ששרפתי יצאו מהתנור. אני ממש מחכה בבוקר להגיע לסטודיו וליצור, זה המקום האהוב עליי. כל התחביבים שלי קשורים בעיצוב וזה לגמרי ממלא את העולם שלי.
מדוע בחרת להיות אומנית רב תחומית ולא מעצבת אופנה או כל תחום עיצובי אחר עם מותג
אני חושבת שהיום בעולם שאנחנו נמצאים יש חשיבות כל כך גדולה לחיבורים רב תחומיים. הם האפשרות שלנו לחדש ולייצר נקודות מבט חדשות. אני מרגישה שהרבה מקצועות דיי מיצו את עצמם, כלומר כבר לא מחדשים, ודווקא החיבור עם תחומים אחרים כמו מדע, מחשבים, ביולוגיה פותח עולמות חדשים ומצביא לתוצרים מפתיעים. אני מאוד אוהבת שיתופי פעולה, לעבוד עם אנשים נוספים אני מרגישה שידע של שני אנשים ביחד הוא כוח. התואר השני בבצלאל פתח לי לגמרי את המחשבה, עשיתי שם תואר בעיצוב וטכנולוגיה, וזו הייתה הפעם הראשונה שנחשפתי לפרויקטים רב תחומיים. זה ממש העיף אותי, נתן לי המון השראה, פתח לי עולם שלם של דברים חדשים שלא הכרתי. היה לי ברור שזה הכיוון שמעניין אותי לחקור ולעסוק בו.
האם אומנים חייבים להיות עניים? האם יש לך בתוכך אמונה כזאת?
עד שהכרתי אותך לגמרי חשבתי ככה, שאי אפשר או קשה מאוד להתפרנס מאמנות. וכבר כמעט שנה שאנחנו עובדות ביחד, והגישה שלי השתנתנה לגמרי. אני חושבת שאם תשאלי את רוב המעצבים והאמנים מה החלק שהם הכי פחות אוהבים בעבודה שלהם הם יגידו שזה העיסוק בכסף. במהלך התהליך איתך הבנתי שזה לא צריך להיות ככה. פתאום אני נהנית לפתוח את האקסל ולמלא את ההוצאות, או לתכנן את התקציב לתערוכה. וגם הבנתי שאפשר להרוויח מזה אם רק לומדים להתנהל נכון. היום אני מבינה שאם מתמידים, עובדים קשה ומייצרים מוצרים יפים זה לא מספיק. צריך גם להבין את קהל הלקוחות, צריך לדעת לתמחר נכון, לבחור חומרים, לדעת איך לשווק, ברגע שמבינים את כל המכלול אפשר להתחיל להרוויח.
אשמח שתשתפי מידע ותתני טיפים על גיוס וזכיה בפרסים ומענקים שמסייעים לך ליצר אומנות ותערוכה בימים אלו, אלו מקורות ישנם היכן זה מתפרסם ואיך זוכים
זה דבר ממש חשוב, שלא כל כך מלמדים בבתי ספר לעיצוב. יש המון מקורות לקבל פרסים ומענקים. האמת שיהיה לי ממש מזל וזכיתי בהרבה מענקים ופרסים ממש שווים שעזרו לי לממש כמה מהפרויקטים הגדולים שלי, כולל את התערוכת יחיד שלי שתפתח בקרוב שבה תומך משרד התרבות והספורט שמפרסם מענקים שווים כל שנה, וגם מפעל הפיס שזכיתי במענק שלו ב2018. בנוסף יש עוד מלא קרנות וקולות קוראים שיצא לי לקבל. האמת שהדרך הכי טובה לעקוב היא דרך המגזין פורטפוליו של יובל סער, הם מפרסמים את כל הדברים האלו בצורה מסודרת וקל לעקוב. רוב הדברים נפתחים סביב ינואר. שווה להכין מראש תיק עבודות והצהרת אמן, ואז ברגע שיוצאים הקולות הקוראים רק צריך לעשות התאמות קטנות לכל קול קורא.
בסוף מרץ שזה עוד 10 ימים תתקיים תערוכת יחיד שלך אשמח לדעת מה הם השלבים לבניית תערוכה? מי הספקים שצריכים להיות מעורבים בתהליך כזה? איך את מנהלת את התקציב של התערוכה? ומה מקורות ההכנסה הצפויים?
כן זה ממש עוד שנייה, ואני בהתרגשות מטורפת!
כבר הרבה זמן שרציתי לעשות תערוכה יחיד, זו תערוכת היחיד השנייה שלי, הראשונה הייתה מזמן ב2015 במוזיאון בית העיר. היה לי רעיון כללי לתערוכה שהוא היה פיתוח של טכנולוגיה שאני עובדת עליה כבר כמה שנים, היא התחילה מהתזה שלי לתואר השני ומשם עברה הרבה גלגולים. הגעתי עם הרבה רעיונות לטליא ינובר, שהיא האוצרת שלי וביחד גיבשנו את הקונספט לתערוכה סביבו נבנו העבודות. התערוכה עוסקת בקוד אלגוריתמי ותרגום שלו למלאכות שונות. את הקוד הטענו בתכנים משבריים, בעיקר סביב משבר האקלים. הקוד יוצר למעשה את הפטרנים אותם אני תופרת לאובייקטים שמוצגים בתערוכה. אחרי שגיבשנו את הקונספט התחלתי לעבוד על האובייקטים. העבודות מתחילות בעבודות המייצגות את היצורים ה"חיים", הוא יהיה קיר מלא בצורות של פרחים/ריף אלמוגים חי. כשתמקדמים בתערוכה היצורים החיים מאבדים מהחיות שלהם והופכים למעין מוטציות שנוצרות ע"י התערבות האדם בטבע, הם מאבדים מהצבעוניות שלהם, והופכים לגופים אפרוריים וגמלוניים, עד שלבסוף נוצרת הקפאה שלהם. הם הופכים למעין מאובנים אותם יצרתי מקרמיקה.
אם אני צריכה לנסות לפרק לשלבים, אז זה התחיל עם רעיון ראשוני, אותו הגשתי למענקים וקיבלתי מענק ממשרד התרבות והספורט והקרן ליוצרים עצמאיים עבור התערוכה. אחרי זה פניתי לגרליה BY5 שבה דמיינתי את התערוכה, זה חלל מדהים עם אור מהמם.
אחרי שהודיעו לי שקיבלתי את המענק התחלתי לקדם את הקונספט ביחד עם טליא. אחרי הקונספט התחלתי לעבוד על האובייקטים, הייתי צריכה להבין ממה הם יהיו עשויים? מה חומרי הגלם. אני עובדת עם טקסטיל וקרמיקה. רציתי לעבוד עם לבד, זה חומר שאני מאוד אוהבת. בארץ אי אפשר להשיג לבד איכותי אז טסתי ללונדון להביא אותו. חודשיים לפני התערוכה עשינו פגישה על עיצוב התערוכה, החלטנו איפה כל דבר יעמוד, איזה פודסטים ואביזרי תצוגה צריך לייצר. בחודש האחרון עבדתי באינטנסיביות על האובייקטים ניסיתי לסיים את הרוב הגדול לקראת יום צילום שעשיתי עם הצלם דן ופרץ והסטייליסטית נורית קריב. הכנו רשימת מוזמנים, ועבדתי על היחצ לתערוכה שאותו עושה לי עדה לחובר. שבוע הבא יהיו יומיים הקמות בגלריה. את התקציב לתערוכה עשינו ביחד וזו הייתה אולי הפעם הראשונה שנהנתי ממש לעבוד על משהו שכרוך בתקציבים, ואני מרגישה שזה ממש בזכותך, שהצלחת להראות לי שזה לא כזה מפחיד, וזה יכול להיות אפילו מהנה. אני מנהלת אותו באקסל, יש את הצפי הוצאות, ואז עמודת הוצאות בפועל. קיבלתי מענק שמכסה חצי מההוצאות של התערוכה, ואת החצי השני אני מקווה להשיג ממכירת העבודות. כל העבודות יהיו למכירה.
איך את משלבת בימים אלו של תערוכה יחיד, יצירה ועשיה בנפחים גבוהים גם אורח חיים שפויי אמהות, זוגיות, יוגה וכו
חד משמעית לא משלבת אורח חיים שפוי :) אני כל כולי בתוך היצירה, בצורה מאוד מאוד טוטאלית.
בגדול לא ישנתי 3 חודשים, אני קמה כל יום ב4 בבוקר, מתיישבת לעבוד. בפילטיס לא הייתי חודשיים, לא ראיתי חברים ואת המשפחה כבר מלא זמן. בקיצור אני כל היום בסטודיו כולל שישי וכולל שבת. מקווה שעוד 10 ימים הכל ירגע ואוכל לחזור קצת לחיים.