מדברים ADHD

פודקאסט מגזין ADHD - פרק 12 - יותם מארח את ליסה גרוסמן, מבכירות המטפלות בתחום ב- ADHD בארץ, לשיחה בנושא מאמנים לילדים עם הפרעת קשב, ועולם התפקודים הניהוליים שלהם.

28/09/2021
01:19:58
חברים יקרים,אתם מוזמנים להאזין לפרק  12 (: הפעם אני שמח ומתרגש לארח את אחת מנשות המקצוע הבכירות והמובילות בתחום הפרעת הקשב בישראל - ליסה גרוסמן. ליסה היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מאמנת אישית מוסמכת בכירה , ומכישרה של מאמנים. ליסה עוסקת באבחון וטיפול בבעלי לקויי למידה משנת 1973, ומשנת 1996 מאמנת עם מודל אימון ההתנהגותי לילדים, מתבגרים ומבוגרים באמצעות קואצינג פרטני ומערכתי (הורים וילדים, זוגות). ליסה מציעה ללקוחותיה פתרונות מעשיים לקשיים בניהול זמן, וויסות רגשי, תקשורת בין אישית, ויצירת מוטיבציה לקראת שינוי אמיתי קוגניטיבי והתנהגותי.משנת 1998, מנחה ליסה קורסים במסגרות רבות: אוניברסיטת תל אביב, השרות הפסיכולוגי, בית הספר לאימון פרטי של המרכז לאימון התנהגותי, ומגוון מסגרות של משרד החינוך. ב-6 שנים אחרונות ליסה מרצה ומנחה קורסים באימון הפרעת קשב והדרכת הורים אימונית באוניברסיטת בר אילן ביחידה לקדום מקצועי.לליסה תואר M.A. בפסיכולוגיה חינוכית וM.Ed. בחינוך מיוחד. היא עבדה כפסיכולוגית חינוכית בארה”ב ובארץ במרכזים לבריאות נפש ושירותים פסיכולוגיים. החזון של ליסה גרוסמן בהגעה לארץ מארה”ב עם הידע בתחום אבחון ואימון בעלי הפרעת קשב היה להוביל לשינוי רגשי והתנהגותי שיאפשר לאנשים בעלי לקויי למידה בכל גיל לממש את הפוטנציאל שלהם. כחלוצת האימון האישי בארץ הצליחה להשיג את החזון. ליסה מחברת הספרים פורצי הדרך מאמן המחשבות, מאמן התפקודים ויומן העצמה שלי. על שלושת אלו ועוד נדבר בפרק שלנו היום.  על מה אנחנו הולכים לדבר?מהו ההבדל בין אימון לטיפול פסיכולוגי?האם טיפול רגשי מתאים לילדים עם הפרעת קשב ?  מהו מודל האימון ההתנהגותי, וכיצד הוא עוזר לילדים עם הפרעת שקב?איך לבתי הספר כדאי לעבוד עם ילדים בעלי הפרעת קשב?מהם התפקודים הניהוליים ואיך באים לידי ביטוי אצל ילדים עם הפרעת קשב?היכרות מעמיקה עם הספרים "מאמן המחשבות", "מאמן התפקודים" ו"יומן העצמה אישי" - כלי עבודה מעולים שנכתבו ע"י ליסה גרוסמן. טעימה קטנה מתוך הפרק - חשוב מאוד: בפרק שאלתי את ליסה גרוסמן, מבכירות המאמנות ADHD בארץ ומי שהביאה לארץ את האימון ההתנהגותי לילדים ומתבגרים עם ADHD, מה דעתה על הנושא הפרוץ של הכשרת מאמנים בארץ. שיתפתי את ליסה בתחושה שלי שכל אדם יכול ללמוד אימון, לשלם כסף בשביל לפרסם את עצמו, וללא שום הכשרה אקדמית מוכרת, ללא שום בקרה ופיקוח ובעיקר ללא שום ניסיון אקדמי - חינוכי / טיפולי אמיתי, לוקח על כתפיו אחריות עצומה של התערבות מול ילד בעל ADHD שלעיתים סוחב קשיים משמעותיים נוספים. שיתפתי את ליסה בתחושה הקשה שלא מעט אנשי מקצוע הולכים ללמוד את התחום באקדמיה, מוציאים הרבה כסף, משקיעים את רוב היום בלימודים מפוקחים, הגשת מטלות ובקרה אקדמית על התוצרים, ובין היתר מרחיבים את ארגז הכלים שלהם בעזרת קורס אימון. ומנגד, יש אנשים שלא למדו שום דבר אקדמי, עשו קורס במרכז פרטי כזה או אחר (לעיתים במסווה של "איגוד"), ותוך פרק זמן קצר הולכים לעשות תהליכים עם ילדים ומתבגרים אלו. שיתפתי את ליסה שלי זה מאוד כואב לראות שאנשים ללא הכשרה אקדמית עוסקים בתחום הזה, ולמעשה נוגעים בנקודות מאוד רגישות של ההורים שלא בודקים לעומק מי האדם שעובד עם הילד, ו"קונים" סיסמאות יפות. בקשתי מליסה לתת את עמדתה בנושא: (דקה 37:00) מאמן שלא למד באופן מפורש אימון להפרעת קשב לא יוכל לאמן אנשים עם הפרעת קשב. בשביל זה צריך רקע מסויים והרקע לקורס שלי זה אנשים עם רקע בחינוך זה מורים, יועצות, אנשים עם נגיעה לעולם החינוך, עולם התקשורת. זו נגיעה אקדמית, ואנשים שיש להם את הרקע שהם כבר למדו אימון, כי בקורס שלי זה רק מאמנים וזה קורס מתקדם למאמנים להבין את עולם הפרעת הקשב ומודל אימוני אחר. יש הרבה דברים פרוצים. אין ממשלה בעולם שנותנת רישיון להיות מאמן. כל אחד יכול להיות מאמן. יש הרבה מאמנים מעולים שאין להם רקע אקדמי וחינוכי, ואלו לא עובדים בד"כ עם ילדים אלא מבוגרים. יש הרבה מאמנים שמגיעים מעולם העסקים והם נפלאים. במיוחד לילדים ונוער עם מי שעובד איתם אז הוא צריך להיות עם רקע אקדמי וחינוכי ומשהו שקשור לעולם ההוראה. זו הגישה וזה הרקע הכי טוב. מי שרוצה לעבוד עם אימון אז יש במערכות יחסים, בריאות ועוד… בתחום של הפרעת קשב יש מאמנים מצויינים מבוגרים ללא רקע אקדמי, אך רובם עם תואר שני.  אני מבקש להודות לליסה מכל הלב על הראיון המשמעותי הזה. אין לי ספק שלמדנו ממנה לא מעט. אני חייב להגיד שזכיתי לקרוא את שלושת הספרים של ליסה, וגם להתנסות בהם, ומדובר בשלושה ספרים שהם ארגז כלים שחייב להיות אצל כל אחד שעובד בתחום הפרעת הקשב. לפרטים נוספים על הספרים ובכלל על ליסה: https://lisagrossman.com/  כניסה לפודקאסט דרך קובץ גוגל דרייב: https://drive.google.com/file/d/1yTrqnxNmTk7YtkTAxsDo90hLvl-y1IHR/view?usp=sharing רוצים להאזין לפרקים הקודמים של פודקאסט מגזין ADHD? קבצי הפרקים בגוגל דרייב: https://katzr.net/8e6d6cקבצי הפרקים באפליקציות: https://katzr.net/9e415cאתר אינטרנט: http://yotamw.co.il/adha-magazine/עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/groups/adhdmagazine1מכירים אנשים מעניינים בתחום ADHD? מוזמנים לקשר אותם אלי בדוא"ל [email protected] האזנה נעימה (:יותם ויסקופמנחה בתחום ADHD, לקויות למידה וקשיי התנהגות