שלום לכם, וברוכים הבאים לפרק 23 של פודקאסט מגזין ADHD שמתקיים כחלק מהמיזם הקהילתי "מאירים את הדרך לאנשים עם ADHD".בוודאי שמעתם על הקשר האפשרי בין הפרעת קשב לעבריינות נוער. בקרוב נקדיש מספר פרקים בפודקאסט שיעסקו בנושא זה של הפרעת קשב ועבריינות, אך כבר עכשיו ניתן להגיד שלא כל אדם עם הפרעת קשב יהיה עבריין, כולל כאלו שלא טופלו, אולם עבריינים רבים מאובחנים גם עם הפרעת קשב. העולם האקדמי עשיר במחקרים ופרסומים בתחום זה, אולם לדעתי חסר בארץ ידע מחקרי ואקדמי בתחום זה. כן נוכל להזכיר את מחקרם החשוב של פרופ' תומר עינת וד"ר עמלה עינת שבשנת 2006 חקרו את נושא הפרעת הקשב ולקויות למידה בבתי הסוהר בארץ, ומצאו שכ- 70 אחוזים הם בעלי אבחנה זו. גם שירות המבחן לנוער ותוכניות טיפוליות בתחום מצביעות על קורלציה בין הפרעה זו לבין פשיעה.לאחרונה יצא מחקר מעולה של שירות בתי הסוהר בנושא מרכזי הקשב ועבריינות. אני מבטיח להקדיש פרק פודקאסט מלא על מחקר חשוב זה בקרוב מאוד. אני מבקש להוסיף שגם אני ערכתי סקירת ספרות עולמית עם מעל 200 מקורות מידע מהעשור האחרון. סקירה זו עסקה בבחינת הקשר בין קשיים אקדמיים, הפרעת קשב ועבריינות וכמובן שהקשר, איך נגיד את זה בקצרה, הדוק מאוד. בשלב זה ממצאי הסקירה מועברים למאמר אקדמי מסודר שיפורסם בקרוב. האמת שעל מנת להבין את הקשר אני פחות צריך את סקירה זו שביצעתי. אני בעל ניסיון של כ- עשור בהובלה וניהול של המרכז הקהילתי - חינוכי - טיפולי הגדול בארץ לילדים ומתבגרים במצבי סיכון עם הפרעת קשב, ואת הקשר ראיתי יום יום, לילה לילה. אגב, קשר שלימים אטען שהחברה, באופן חד משמעי, יכולה לשנות ב- 180 מעלות, ובכך לחסוך למשלם המיסים כסף רב, אבל עזבו רגע משלם מיסים - יכול להציל נפשות רבות. נושא זה של הפרעת קשב והתנהגויות סיכון הוא נושא שקרוב מאוד לליבי. מזה כ - 15 שנים אני עוסק בו, ובכוונתי להמשיך להקדיש את חיי לנושא משמעותי, מעניין וכואב זה. את העיסוק אעשה בעיקר באמצעות המיזם הקהילתי פורץ הדרך שלי "מאירים את הדרך לאנשים עם ADHD" שבין היתר נועד לאפשר טיפול אפקטיבי, משמעותי וביצועי גם לאנשים שידם לא משגת זאת, ובעיקר אוכלוסיות במצבי סיכון. עוד נדבר רבות על מיזם זה בפודקאסטים הבאים. אחד הפרויקטים היותר משמעותיים שהכרתי הוא "מרכזי קשב" של שירות בתי הסוהר. מרכז הקשב הראשון הוקם בשנת 2012 בבית הסוהר "מעשיהו", ומאז גם בבית הסוהר "חרמון" ובית הסוהר "אופק" לנוער. לדעתי לא אטעה אם בעצם העובדה שבהקמת "מרכזי הקשב", מבינים שבשירות בתי הסוהר את הקשר בין הפרעת קשב לעבריינות נוער. זו הזדמנות טובה להודות לשב"ס על עזרתם למען אוכלוסייה זו. כאמור, בקרוב אקדיש מספר פרקים לנושא זה של הפרעת קשב והתנהגויות סיכון, ואת הפרק הראשון יש לי להעביר עם קולגה יקרה - אריק וייס. אריק מאמן להפרעת קשב, או יותר נכון מאמן אנשים עם הפרעת קשב. אריק הוא אבא לשלושה, שניים מהם עם הפרעת קשב, כל אחד בנקודה על הסקאלה של הפרעה זו. אריק עושה תהליך אימוני עם אסירים, זאת לאחר הכשרה ייעודית שעבר, וכמובן לאחר שסיים את לימודי האמון שלו במכללת "כרכור" לפני כ- 4 שנים. על מה נדבר בפרק?1. מה זה אומר אימון? מה מבנה האימון? איך זה קורה בפועל?2. האם יש קשר בין פשיעה להפרעת קשב?3. מהם מרכזי הקשב של שב"ס?4. איך תהליך האימון בא לידי ביטוי בקרב אסירים עם הפרעת קשב? 5. היכרות עם כלי האימון.