"תסריטים ותסריטאות" פרק 1: מה בין ספר טוב לתסריט טוב?
18/07/2024
00:19:42
מרואיין - מתן יאיר - ראש תוכנית "הכשרה" במסלול לקולנוע בבית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל-אביב
בסדרת הפודקסטים שלפניכם "על תסריטים ותסריטאות" ננסה לברר ביחד עם בכירי התעשייה בארץ בקולנוע ובטלוויזיה (שהם גם מרצים כאן בבית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש טיש באוניברסיטת ת"א)את הסודות מאחורי תסריט טוב. מה הופך סיפור לתסריט טוב? האם כל סיפור טוב יכול בהכרח להפוך לסרט מוצלח או לסדרת טלוויזיה מרתקת ? מה המאפיינים של הדמויות והעלילה בתסריט בהשוואה לַחיים או לספר טוב? כמה זמן לוקח לכתוב תסריט? והאם מומלץ לבחור בתסריטאות כמקצוע לחיים? בבסיס כל סרט, יש סיפור. אבל – "אם מלאכת הסופר" - כתבה פעם הסופרת והתסריטאית דורית רביניאן – "היא הירידה לחדרי בטן ורישום מסעותיהם המפותלים של זרמי התודעה, בכתיבת תסריט האתגר הוא אחר לגמרי: המשימה היא ללכוד את מה שלא נאמר. לספר את מה שמובלע בין שורות הדיאלוג. את צפונות ליבם של הגיבורים ואת מאווייהם. כתיבת תסריט היא מלאכה פונקציונאלית, בעלת תכלית. כתיבה שבסופה נועד הנייר להתייתר. כמו גיליונות השרטוט של האדריכל משהוקם הבניין". באולפן מתארח מתן יאיר - במאי, תסריטאי וסופר שמשמש גם כמורה להיסטוריה וספרות ומסייע לבני נוער לעבור את בחינות הבגרות. בפודקסט סיפר מתן על ההבדלים בין כתיבת תסריט לכתיבת ספר, הוא עצמו כתב קודם ספר, שהפך אחר כך לתסריט ולסרט קולנוע מצליח "חדר משלו", על הנושאים האוטוביוגרפיים שמופיעים בכל סרטיו – "פיגומים", "בגרות", "חדר משלו" ומסדרת הטלוויזיה "אחד על אחד".מתן מרחיב גם על התוכנית שהוא עתיד לעמוד בראשה - תוכנית ה"הכשרה" במסלול לקולנוע. מדובר בשנת לימודים מרוכזת שנועדה לבעלי תואר ראשון שלא למדו קולנוע במסגרת התואר הראשון שלהם. מטרת התוכנית היא לרכוש יסודות של הפקה קולנועית כדי ליצור סרט שיוגש לוועדת הקבלה של לימודי התואר השני בביה"ס לקולנוע וטלוויזיה (.M.F.A) בשנה שלאחר מכן.האזינו לפרק נוסף בסדרת הפודקסטים - תל אביב 360 - בהנחייתה של ורד לבקוביץ