גמרא בקטנה

על לימוד המעודד היטפשות והקורלציה בין ידע וכיעור

21/10/2021
00:24:48
תענית ז' עמוד א"תניא היה ר' בנאה אומר…"הפעם נעסוק בסוגיה שבה חכמים מגדירים את אופיו של הלימוד הנכון - לימוד שמשתמר ומשתבח. נשמע על לימוד מתוך אידיאל וחלוקה מעניינת בלימוד "שלא לישמה" (=לא מתוך אידיאל גבוה). נלמד למה כדאי ללמוד בחברותא, ומהי צורת הלימוד הגורמת לטיפשות. הגמרא תתאר התנהלות נכונה בין מורה לתלמיד. על המאמץ שראוי להשקיע במציאת מורה טוב ואף למציאת תלמידים עם פוטנציאל גבוה. על תרבות הלימוד שמתבססת על ויכוח בהשוואה לסטודנטיות קוריאניות הלומדות בישראל ונדהמות ממשהו שלישראלים נראה בסיסי ואף מובן מאליו (הסיפור בדקה 12:45). נסיים עם סיפור מדהים על רבי יהושע בן חנניה ובת הקיסר ששואלת איך מכוער כמוהו מחזיק בחכמה כה מפוארת, ואיך זה הוביל להחמצת מאגר היין של הקיסר, ומה הגמרא אומרת על חכמים יפים שאם הם רק היו מכוערים... האזנה נעימה!קישור לדף הגמרא:https://www.daf-yomi.com/Dafyomi_Page.aspx?vt=1&massechet=292&amud=13&fs=1 קישור לביאור הרב שטיינזלץ על הגמרא:https://www.daf-yomi.com/Dafyomi_Page.aspx?vt=5&massechet=292&amud=13&fs=0